5 + 1 pravidla dobrého vedení
Chvála dobrého vedení
Odysseus, po svém návratu z cest, oceňuje vládu své věrné manželky Pénelopé takto:

Jak rozumím Odysseově řeči:
- máš vynikající pověst,
- jsi uznávanou autoritou - tvé silné stránky jsou poctivost, hluboká víra, otevřenost a transparentnost, spravedlivost, odpovědnost a lidskost,
- za to máš výborné hospodářské výsledky,
- a umožňuješ lidem, aby se rozvíjeli.
Role vedoucího pracovníka
Vedoucí pracovník je ten, kdo odpovídá za lidi nebo přímo řídí práci lidí. Aby lidé mohli plynule dodávat kvalitní výsledky, musí vedoucí rozvíjet jejich dovednosti v souladu s aktuálními i budoucími potřebami.
Vliv chování vedoucího na výsledky lidí
Výsledky vedoucího závisí na jeho lidech. Ze zkušenosti vím, že ke kvalitním výsledkům vedou dobré vztahy mezi vedoucím a jeho lidmi. Velkou část problémů, které musí vedoucí denně řešit, obvykle způsobují lidé. Avšak vedoucí, který se ještě nenaučil dobře komunikovat se svými lidmi, bývá sám zdrojem problémů v pracovních vztazích, aniž by si to uvědomoval.
Z mnohaletých průzkumů poradenské společnosti McKinsey v r. 2010 vyplynulo, že 70% organizačních změn skončí neúspěchem. Na tomto neúspěchu se podílí z 39% odpor pracovníků ke změnám a z 33% chování vedoucích pracovníků, které nepodporuje změny. Předpokládám, že pokud někde zaznamenám výrazně nekvalitní pracovní výsledky, tak minimálně 1/3 příčin problematické situace bude způsobena chováním vedoucího. Vedoucí, který se učí a rozvíjí své vůdčí a komunikační dovednosti, dokáže vědomě vytvářet prostředí, které podporuje pracovníky v tom, aby se rozvíjeli, pozitivněji reagovali na nové úkoly a změny, učili se a dosahovali kvalitní výsledky v potřebném čase.
5 + 1 pravidla dobrého vedení
Používáním 5 + 1 pravidla pro dobré vedení může vedoucí zlepšovat své vztahy s lidmi. To znamená, že se mu podaří vytvářet prostředí, ve kterém se lidem lépe spolupracuje a dosahují kvalitnější výsledky. Samozřejmě, že se tím jednou provždy neodstraní všechny problémy. Stále bude co řešit, jen toho může být méně a díky dobrým vztahům dokáže zvládnout dobře i náročné situace.
Co by se tedy měli učit vedoucí pracovišť, jedná-li se o vedení lidí a zlepšování kvality pracovních vztahů v souladu s 5 primárními sociálními potřebami (o sociálních potřebách je článek „Jak vycházet s lidmi – 5 klíčů k udržení dobrých vztahů podle mozku“)?
- Oceňovat, aby umožnili každému vědět, jak dobře si vede (potřeba Statusu)
- S předstihem mluvit s lidmi o změnách, aby se jich nebáli (potřeba Jistoty)
- Rozvíjet a co nejlépe využívat každou schopnost pracovníka (potřeba Statusu)
- Důvěřovat, méně radit a dovolovat lidem samostatně myslet a jednat (potřeba Autonomie)
- Vysvětlit lidem spravedlivá pravidla hry a zajistit jejich dodržování – být transparentní (potřeba Férovosti)